תביעות בגין תאונות דרכים נזק גוף ודיני הנזיקין הכלליים

תביעות תאונות דרכים .השיטה הנוהגת בישראל (חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975) היא של אחריות ללא אשם, ועל כן לא יבדקו האם הנפגע היה רשלן/ הנפגע צריך לתבוע את חברת הביטוח של הרכב שבו הוא נסע או נפגע ממנו, ובהיעדר ביטוח, הוא יוכל לתבוע את קרנית, קרן שהוקמה כדי לפצות מי שנפגע בהיעדר ביטוח.

תביעות תאונות דרכים- המדריך המלא

אם אדם נפגע בתאונת דרכים כאשר הוא היה נוסע ברכב מנועי או היה הולך רגל, הוא יהיה זכאי – ברוב המכריע – לפיצוי. השיטה הנוהגת בישראל (חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975) היא של אחריות ללא אשם, ועל כן לא יבדקו האם הנפגע היה רשלן (למשל, עבר שלא במעבר חציה או דיבר בטלפון נייד בזמן שחצה את הכביש).

הנפגע צריך לתבוע את חברת הביטוח של הרכב שבו הוא נסע או נפגע ממנו, ובהיעדר ביטוח, הוא יוכל לתבוע את קרנית, קרן שהוקמה כדי לפצות מי שנפגע בהיעדר ביטוח.

ככל שמדובר בנהג עצמו, הרי שאם יש לו ביטוח הוא יצטרך לתבוע את המבטחת שלו, ובהיעדר ביטוח (למרות החובה החוקית לבטח) הוא יוכל לתבוע על פי דיני הנזיקין הכלליים את מי שאחראי לתאונה (כגון הנהג של המכונית האחרת, העירייה שלא כיסתה בור בכביש, יצרן הרכב הפגום). במקרה האחרון, אם הנהג – נעדר הביטוח – גרם בעצמו לתאונה, הרי שברוב המקרים הוא לא יוכל להגיש תביעה והוא יצא ללא פיצוי כלשהו.

ככל שעומדת לנפגע זכות תביעה על פי חוק הפיצויים, הכלל החל הוא של "ייחוד עילה", היינו, הוא לא יוכל לתבוע אדם אחר לבד מקרנית או המבטח שלו.

כלל זה חל אפילו כלפי אירועים מאוחרים שנבעו מהתאונה ואשר נגרמו על ידי צד שלישי. כך, למשל, אם הנפגע מגיע לבית חולים ושם מתרשלים בטיפול בו, הוא לא יוכל לתבוע את בית החולים אלא יצטרך לתבוע את המבטח. החריג לכלל זה הוא במקרה והרשלנות בוצעה לאחר שנושא תאונת הדרכים הסתיים בפסק דין או בפיצוי מוסכם.

במקרה כזה, גם אם היה מדובר בטיפול בגלל תאונת הדרכים (כגון ניתוח המשך או פיזיותרפיה מתמשכת), יוכל הנפגע לתבוע את בית החולים הרשלן.

חשוב לזכור: פיצויים בגין תביעות תאונות דרכים שאינם על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, יכולים להיות גבוהים יותר.

הסיבה לכך היא שבצד תביעה "קלה יותר" (ללא אשם), בתאונות דרכים, המחוקק הגביל את הפיצויים וקבע שיעורי פיצוי בגין כאב וסבל קטנים והגבלה על פיצוי בגין אבדן כושר השתכרות, והכל כדי שניתן יהא לשווק את פוליסות הביטוח במחיר שווה לכל נפש ולכל נהג. למרות זאת, כאשר חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים חל, לא מדובר ב"תוכנית כבקשתך" והנפגע אינו יכול לומר שהוא מעדיף תביעה על פי פקודת הנזיקין אלא יהא כבול בסכומים הנמוכים יותר. עניין זה מביא למצב בו נהג חסר ביטוח, עשוי לקבל פיצוי (אם התאונה אינה באחריותו) גבוה יותר מאשר מצב אם היה לו ביטוח.

תביעות תאונות דרכים
תביעות תאונות דרכים
צילום אילוסטרציה pixbay

שתפו:

מאמרים נוספים:

לייעוץ ראשוני מלאו פנייה ואנו נתקשר אליכם בהקדם

דילוג לתוכן