על ממוצע ותוחלת חיים

אמרה מפורסמת (המיוחסת על ידי האמריקאים למרק טווין, ואילו על ידי האנגלים לבנג'מין ד'יזרעאלי), שיש סוגים שונים של שקרים: שקרים לבנים, שקרים בוטים וסטטיסטיקה. השקרים מהסוג האחרון, נפוצים בתיקי נזיקין בהם עולה שאלת ממוצע ותוחלת חיים.

עורך דין ד"ר אסף פוזנר מסביר את כל מה שנחוץ לדעת על ממוצע ותוחלת חיים

חברות ביטוח נוהגות, כדבר שבשגרה, לטעון שתוחלת החיים של הניזוק היא קצרה מהממוצע. בשל נימוקים שאינם נובעים מהאירוע הנזיקי. כך, למשל, כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים. טוענת-נזכרת הנתבעת לטעון שהוא היה ממילא חולה בסוכרת. ועל כן לא צפוי לחיות שנים רבות. וממילא יש לפסוק את עזרת הזולת או את אבדן ההשתכרות. רק עד לגיל מוקדם.

טענה זו בעייתית בשני מישורים בסיסיים:

הטבלאות השונות מדברות על "ממוצע". אם מפחיתים תוחלת חיים בשל העובדה שאדם היה חולה סוכרת או מעשן. אזי כדי להגיע ל"ממוצע". צריך בתיקים שבהם מדובר בנפגע שאינו חולה סוכרת או אינו מעשן. להעלות לו את תוחלת החיים מעל לטבלאות. שכן אחרת לעולם לא נגיע לממוצע. דבר זה אף נכון לגבי האדם הספציפי. תוחלת חיים של חולה הסוכרת, אולי היא מתחת לממוצע. אך הטבלאות של תוחלת החיים מביאים בחשבון גם את חולי הסרטן. אם אין לתובע סרטן, אז מצד אחד אולי צריך להפחית ממנו בשל הסוכרת, אך מצד שני להעלות לו את תוחלת החיים בשל אי העישון או היעדר סרטן.

המישור השני הבעייתי, הוא שהפחתה מהטבלאות הממוצעות, גורמת לקיצור כפול:

אוכלוסיית חולי הסוכרת, חולי הסרטן והמעשנים, נכללת בממוצע. אם לחולה סוכרת מפחיתים תוחלת חיים, אך מפחיתים זאת מהטבלאות הממוצעות, מפחיתים לו פעם אחת בטבלה ופעם שנייה בהפחתה. ולו כדי להראות את הצביעות בטענה, אנו נוהגים להגיש חוות דעת על "הארכת" תוחלת חיים, כאשר מדובר באדם שאינו מעשן: כיוון שבישראל יש מעשנים רבים (מדי) וכמות גדולה של חולי סוכרת (כשש מאות אלף), הרי שדומה שמי שאינו מעשן ואינו סובל מסוכרת, זכאי לפיצויים גבוהים יותר (וחשוב לציין: חברות הביטוח אף נותנות פרמיות מועדפות למי שמציין שאינו מעשן). בעייתיות נוספת בטיעון של קיצור תוחלת חיים, נובעת מהמקורות המבססים את הטיעון של המומחים. אלה, משתמשים בדרך כלל בטבלאות שנוצרו בחו"ל, טבלאות שהן במקרים רבים מיושנות, ואף נובעות מתנאים-לא-תנאים של הטיפול הרפואי. אכן, בבתי חולים מרכזיים (שלישוניים או רביעוניים) בארצות הברית, ניתן טיפול מצוין. אך רוב המטופלים אינם גרים ליד בתי חולים כאלה. בישראל, כל חולה מצוי ליד בית חולים מרכזי  ולא בנסיעה של מאות ואלפי ק"מ. בארצות הברית, למי שיש ביטוח רפואי מעולה, או שהוא בעל אמצעים רבים, הוא יזכה לטיפול מעולה. אך לחלקים ניכרים באוכלוסייה אין ביטוח מתאים או אמצעים כדי לשאת בעלויות הטיפול. בישראל, לכולם יש ביטוח בריאות ממלכתי ואף שב"ן (שירותי בריאות נוספים, כגון כללית מושלם, מאוחדת עדיף או מכבי מגן). התייחסות לטבלאות ממדינות אחרות – שקולה ולו חלקית – להתייחסות לטבלאות מהעולם השלישי.
ממוצע ותוחלת חיים
צילום: pixabay

שתפו:

מאמרים נוספים:

לייעוץ ראשוני מלאו פנייה ואנו נתקשר אליכם בהקדם

דילוג לתוכן