חישוב הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

אדם שנפגע בתאונת דרכים, יכול – על פי רוב – להיות "שקט" שהוא יזכה לפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בגין נזקיו (ובמיוחד אם הוא נוסע ברכב או הולך רגל שנפגע). אפילו אם הנהג ברח ולא ידוע או שחברת הביטוח פשטה את הרגל, הוא יהיה זכאי לפיצוי מקרנית, גוף שהוקם במיוחד לצורך פיצוי מי שאין חברת ביטוח יכולה לפצותו. מעבר לכך, אפילו אם הנפגע התרשל (כגון חצה באדום, לא עבר במעבר חציה, שיחק בנייד בזמן שהלך באמצע הכביש), לא יפחיתו סכום כלשהו בשל רשלנות תורמת.

כל מה שאתם מוכחים לדעת לגבי קבלת פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. אליה וקוץ בה. בצד הפיצוי לכל נפגע, נפסקים פיצויים בשיעור נמוך מאשר בתיקים נזיקיים רגילים (כגון רשלנות רפואית).

הסיבה לכך היא פשוטה: אם היו מעניקים פיצוי מלא. מחיר ביטוח החובה היה נוסק כלפי מעלה. תוך שכלל הנהגים – למעשה כולנו – היו צריכים לשאת בו (וכולל נהגים זהירים וחסרי אמצעים).

כיוון שכך, נקבעו כללים מיוחדים:

בעוד שנפגע באירוע נזיקי רגיל. זכאי לפיצויים (לעיתים גבוהים) בשל כאב וסבל שסבל. קיצור תוחלת החיים שלו. אבדן הנאות חיים ופגיעה באוטונומיה. הרי שהמחוקק קבע כללים ברורים לפיצוי בגין נזקים לא ממוניים.

פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. אלה לא יוכלו לעבור את 200,000 ₪ לערך (סכום המתעדכן לפי מדד המחירים לצרכן) ויחושבו באופן מתמטי ברור:

בית המשפט קובע את הנכות הרפואית ומכפיל את הסכום המקסימלי בנכות זו. אם למשל, אדם סבל 20% נכות (ואפילו אינה תפקודית והוא לא סובל ממנה). הוא יהא זכאי ל-40,000 ₪. כמו כן הוא יהא זכאי לתשלום נמוך עבור כל יום אישפוז. מהסכומים הנזכרים, יפחיתו אחוז על כל שנה שהנפגע היה מעל גיל 30 בעת התאונה (ולמשל, אדם בן 50, יפחיתו מהפיצוי 20%). ההיגיון, כנראה, שהמחוקק סבר שלאדם בן 50 יש פחות זמן לסבול.

אין זה ההבדל היחיד. בעוד שאדם שנפגע בתיק נזיקי "רגיל" זוכה לפיצוי מלא בגין אבדן כושר ההשתכרות שלו גם אם הפסיד 100,000 ₪ לחודש, הרי שבתאונות דרכים הסכום מוגבל לאבדן השתכרות עד פי 3 השכר הממוצע במשק (בערך 11,000 ₪ לחודש). בעוד שאדם שנפגע בתיק נזיקי יקבל פיצוי על פי אבדן ההשתכרות ברוטו, הרי שמי שנפגע בתאונת דרכים יקבל (עם הגבלה מסוימת), פיצוי על פי האבדן נטו.

לא מדובר ב"תוכנית כבקשתך".

מי שהחוק חל עליו, אינו יכול "לבחור" בתביעה נזיקית רגילה. וכל שצריך לומר הוא שמי שחושש מפגיעה, מן הראוי שירכוש לעצמו גם פוליסת ביטוח מתאימה לצרכיו, שאינה כפופה לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. במקרה כזה, הוא יזכה לתשלום מלא (לפי הפוליסה שיבחר), אך תוספת הפרמיה לא תיפול על כלל הנהגים אלא רק עליו.

פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. אילוסטרציה. צילום pixbay

שתפו:

מאמרים נוספים:

לייעוץ ראשוני מלאו פנייה ואנו נתקשר אליכם בהקדם

דילוג לתוכן