תביעות נזיקין בגין מחלת ה-CF

מחלת ה-CF, היא מחלה גנטית נפוצה, הכוללת פגיעה בריאות, בלבלב, בפוריות ועוד. מדובר במחלה של גנים רצסיביים. היינו, כדי שאדם יהיה חולה במחלה, הוא צריך לקבל גן (אלל) פגום מאביו וגן פגום מאימו.

המדריך המלא של עורך דין פוזנר לתביעות בנושא מחלת ה-CF

מחלת ה-CF. לכל אדם יש שני אללים כאשר אחד מהם הוא מקבל מאביו ואחד מהם מקבל מאימו. ולכן אם שני ההורים הם נשאים, יש סיכוי של 25% שהוא יהא חולה (היינו 50% שיקבל אלל פגום מאביו ו-50% שיקבל מאימו). 50% שיהיה נשא (שיקבל גן פגום מאחד מהוריו וגן בריא מההורה השני) ו-25% שיהיה בריא.

משרד הבריאות ממליץ על ביצוע בדיקות נשאות גנטית להורים (והם אף כלולים בסל הבריאות). אם יודעים ששני ההורים נשאים, ניתן לבדוק אם העובר יהא חולה בבדיקת מי שפיר או סיסי שליה (ואז לבצע הפסקת היריון) או לבצע במסגרת הפריה חוץ גופית (הפריית מבחנה, IVF) שבמסגרת מחזירים עוברים לרחם. בדיקה של העוברים המוחזרים (בדיקת טרום השרשה, PGD) ולהחזיר רק עוברים בריאים.

ככל שנולד יילוד עם CF, ואף , שכמובן, הרופא לא אחראי לעצם המחלה ניתן לשקול הגשת תביעה:

כיוון שחובה על הרופא להמליץ על ביצוע בדיקות נשאות. הרי שאם כך לא נעשה. ניתן לשקול תביעה בגין לידת היילוד. אך גם אם בוצעה בדיקת נשאות. ונמצא שרק אחד מההורים הוא נשא (ועל כן, לכאורה, הילוד לא יכול להיות חולה, שכן מההורה הלא נשא, יקבל אלל בריא) תצטרכו לבצע את הדבר הבא :

יש לשקול האם לא היה צריך להמליץ על בדיקות נוספות:

מוכרות אלפי מוטציות על הגן שגורם ל-CF. בפועל, במסגרת בדיקות הנשאות הסטנדרטיות נבדקות רק 14 מוטציות שכיחות (המהוות 97% של חולי ה-CF בקהילה היהודית ממוצא אשכנזי והרבה פחות בקהילות אחרות). ולכן תוצאה שלילית לא נותנת ממצא מוחלט שהנבדק אינו נשא. אם ידוע שאחד מההורים הוא נשא. כדאי לוודא שבן הזוג השני אינו נשא (גם למוטציות חריגות). על ידי ריצוף הגן ובדיקת כלל המוטציות. דברים אלה נכונים גם אם ידועה מחלת CF במשפחה. דבר המעלה את האפשרות ש"מסתובבות" בה מוטציות.

ככל שידוע שבני הזוג נשאים. ניתן לשקול גם הגשת תביעה בגין אי המלצה על מי שפיר או סיסי שליה. או בדיקת טרום השרשה. המלצה על הפריה חוץ גופית מלווה בבדיקות טרום השרשה. חשובה במיוחד. ביחס לבני זוג שמבחינה דתית או מוסרית לא יהיו מוכנים לשקול הפסקת היריון.

תביעה בגין לידת יילוד עם CF, היא תביעה של "הולדה בעוולה". שההורים יכולים להגיש בתוך 7 שנים מיום שנודע להם שהיילוד הוא חולה ב-CF. והיא כוללת תביעה בגין ההוצאות היתרות הנובעות מהמחלה. וכן כאב וסבל של ההורים.

תביעות נוספות אפשריות בגין CF, נובעות מאי טיפול ראוי למי שכבר אובחן כחולה, או איחור באבחון. כיום קיימות תרופות יקרות המשפרות ביותר את הפרוגנוזה שחלקן מצויות בסל הבריאות. אי מתן תרופה או אי המלצה על תרופה (גם אם היא מחוץ לסל הבריאות), יכולה לזכות את היילוד עצמו בזכות תביעה, שכן נמנעו ממנו חיים בריאים יותר.

 

מחלת הCF
צילום: pixabay

 

שתפו:

מאמרים נוספים:

לייעוץ ראשוני מלאו פנייה ואנו נתקשר אליכם בהקדם

דילוג לתוכן